fredag, december 11, 2009

Tips på hur man kan hantera julstress.


Det är ganska facinerande hur så mycket ska hända på en månad och hur mycket måsten som är förknippade med jul. Många anser att man måste julstäda, pynta, laga mat, baka, handla julklappar och skicka julkort. Sedan ska det vara tid att mysa och umgås också. Släkten bokar in middagar och det planeras hur man mest effektivt ska hinna med så mycket det bara går.

Jag har bestämt mig för att göra så lite som möjligt och en fördel med den mörka månaden är ju att dammet inte syns... Det jag gör ska jag göra för att jag vill och tycker att det är roligt, inte för att det ska vara så och för att man måste.

En kompis och jag har kommit överrens om att inte berätta för varandra hur duktiga vi har varit eller hur mycket vi har gjort. Vi ska istället berätta för varandra när vi valt att inte göra saker som vi förväntar oss att vi ska göra. T ex jag har inte städat, fast det behövs och nu sitter jag och läser en bok mitt i röran.

Så mitt tips i all julstress är att släcka ner hemma, tända lite ljus så du slipper se dammet och gör det du mår bra av och behöver just nu.

Är det sedan så att du inte känner dig sugen på julfirande så är det okej att låta bli. Det viktigaste är att må bra och göra det som känns rätt för dig.

1 kommentar:

  1. Det här med hetsen kring jul. Jag pallar inte få en överpyntad julgran uppkörd halvvägs till tolvfingerstarmen bara för att ha stått på fel sida i rulltrappan när den pepparkaksstinna mormodern hög på välvilja och kardemumma prompt ska tömma hela varuhuset på ny rekordtid, helst innan den manodepressiva tomten på våning två hunnit flina sig igenom den spritosande "Räven raskar över isen" han påbörjade för elva verser sedan.

    Så vad finns det för alternativ? Kan man tänka sig något som inte nödvändigtvis måste leda till paketpapperssanering och mentalt barrsläpp?

    Läs Lasses Jul

    SvaraRadera